STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 SKPMg2
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 1.1 PGB
SEBAGAI PENERAJU
|
1.1.1
|
PGB
menetapkan
hala tuju sekolah secara terancang.
|
1.1.2
|
PGB
mengetuai penyediaan Rancangan Pemajuan
Sekolah secara terancang.
|
1.1.3
|
PGB
mengetuai pemantauan pengoperasian sekolah
secara terancang.
|
1.1.4
|
PGB
menerajui aktiviti instruksional secara berkesan. (Pelaksanaan PdP)
|
1.1.5
|
PGB
menerajui aktiviti instruksional secara
berkesan. (Pencerapan PdP)
|
1.1.6
|
PGB
menerajui aktiviti instruksional secara
berkesan. (Analisis pencapaian murid)
|
1.1.7
|
PGB
menangani masalah pengoperasian sekolah secara profesional dan sistematik.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 1.2 PGB
SEBAGAI PEMBIMBING
|
1.2.1
|
PGB memberi bimbingan kepada guru
dan AKP secara profesional dan terancang.
|
1.2.2
|
PGB memberi bimbingan
kepada barisan
pemimpin
yang diturun kuasa secara profesional dan sistematik.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 1.3 PGB
SEBAGAI PENDORONG
|
1.3.1
|
PGB mendorong warga sekolah
secara
profesional.
|
1.3.2
|
PGB menggalakkan warga sekolah memberi input secara terancang.
|
1.3.3
|
PGB menggerakkan warga sekolah dalam melaksanakan tanggungjawab secara terancang.
|
SKPMg2 BAGI STANDARD 2: PENGURUSAN
ORGANISASI
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 2.1 PENGURUSAN
SUMBER MANUSIA
|
2.1.1
|
Sumber manusia diurus secara terancang.
|
2.1.2
|
Pembangunan sumber manusia
diurus secara terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 2.2 PENGURUSAN
ASET
|
2.2.1
|
Aset alih dan aset tak alih diurus
secara terancang
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 2.3 PENGURUSAN
KEWANGAN
|
2.3.1
|
Kewangan diurus secara terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 2.4 PENGURUSAN
SUMBER PENDIDIKAN
|
2.4.1
|
Sumber pendidikan diurus secara
terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 2.5 IKLIM
|
2.5.1
|
Persekitaran fizikal diselenggara
secara sistematik dan terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 2.6 PENGURUSAN
PERPADUAN
|
2.6.1
|
Pemahaman, penerimaan dan penghayatan
terhadap kepelbagaian masyarakat Malaysia diurus secara terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 2.7 PERMUAFAKATAN STRATEGIK
|
2.7.1
|
Permuafakatan strategik diusahakan
secara terancang.
|
SKPMg2 BAGI STANDARD 3: PENGURUSAN KURIKULUM
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.1.1 KETETAPAN
PELAKSANAAN KURIKULUM
|
3.1.1.1
|
Ketetapan pelaksanaan kurikulum dibuat
secara sistematik.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.1.2 PENGURUSAN
MATA PELAJARAN
|
3.1.2.1
|
Keperluan pelaksanaan mata pelajaran
diurus secara sistematik.
|
3.1.2.2
|
Program peningkatan kualiti pengajaran
guru diurus secara terancang.
|
3.1.2.3
|
Program peningkatan pencapaian murid
diurus secara terancang.
|
3.1.2.4
|
Bantuan
geran per kapita mata pelajaran dimanfaatkan secara optimum.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.1.3 PENGURUSAN
MASA INSTRUKSIONAL
|
3.1.3.1
|
Masa pelaksanaan PdP diurus secara
terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.1.4 PENGURUSAN
PENILAIAN MURID
|
3.1.4.1
|
Peperiksaan dan pentaksiran diurus
secara sistematik dan terancang.
|
SKPMg2 BAGI STANDARD 3: PENGURUSAN KOKURIKULUM
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.2.1 KETETAPAN
PELAKSANAAN KOKURIKULUM
|
3.2.1.1
|
Ketetapan pelaksanaan kokurikulum
dibuat secara sistematik.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.2.2 PENGURUSAN
KELAB/PERSATUAN
|
3.2.2.1
|
Kelab/Persatuan diurus
secara sistematik
dan terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.2.3 PENGURUSAN
BADAN BERUNIFORM
|
3.2.3.1
|
Ketetapan pelaksanaan kokurikulum
dibuat secara sistematik.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.2.4 PENGURUSAN
SUKAN/PERMAINAN
|
3.2.4.1
|
Sukan/ permainan diurus
secara sistematik
dan terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.2.5 PENGURUSAN
PROGRAM
KECEMERLANGAN KOKURIKULUM
|
3.2.5.1
|
Program kecemerlangan kokurikulum
diurus secara sistematik dan terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.2.6 PENGURUSAN
SUKAN UNTUK SEMUA
|
3.2.6.1
|
Aktiviti Sukan Untuk Semua diurus
secara sistematik
dan terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.2.7 PENGURUSAN
PENTAKSIRAN
KOKURIKULUM
|
3.2.7.1
|
Pentaksiran
kokurikulum
dilaksanakan
secara
sistematik
dan
terancang.
|
SKPMg2 BAGI STANDARD 3:PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.3.1 KETETAPAN
PELAKSANAAN HEM
|
3.3.1.1
|
Ketetapan pelaksanaan HEM dibuat secara
sistematik.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.3.2 PENGURUSAN DISIPLIN MURID
|
3.3.2.1
|
Disiplin murid diurus
secara berkesan.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.3.3 PENGURUSAN
KESELAMATAN MURID
|
3.3.3.1
|
Keselamatan murid diurus
secara sistematik
dan terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.3.4 PENGURUSAN KESIHATAN MURID
|
3.3.4.1
|
Program dan perkhidmatan kesihatan murid diurus
secara sistematik
dan terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.3.5 PENGURUSAN
BANTUAN
PELAJARAN MURID
|
3.3.5.1
|
Bantuan
pelajaran murid diurus
secara sistematik.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 3.3.6 PENGURUSAN
PERKHIDMATAN
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
|
3.3.6.1
|
Perkhidmatan bimbingan
dan kaunseling diurus
secara terancang.
|
3.3.6.2
|
Pentaksiran psikometrik diurus
secara sistematik
dan terancang.
|
BAGI STANDARD 4: PEMBELAJARAN & PEMUDAHCARAAN
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 4.1 GURU
SEBAGAI PERANCANG
|
4.1.1
|
Guru merancang pelaksanaan PdPc secara profesional dan sistematik.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 4.2 GURU
SEBAGAI PENGAWAL
|
4.2.1
|
Guru mengawal proses pembelajaran
secara terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 4.3 GURU
SEBAGAI PEMBIMBING
|
4.3.1
|
Guru membimbing murid
secara profesional dan terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 4.4 GURU SEBAGAI PENDORONG
|
4.4.1
|
Guru
mendorong
minda
murid
dalam
melaksanakan
aktiviti
pembelajaran
secara terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 4.5 GURU
SEBAGAI PENILAI
|
4.5.1
|
Guru melaksanakan
penilaian
secara
sistematik
dan
terancang.
|
ASPEK
|
STANDARD KUALITI : 4.6 MURID
SEBAGAI PEMBELAJAR AKTIF
|
4.6.1
|
Murid
melibatkan
diri
dalam
proses pembelajaran
secara
berkesan.
|
Comments
Post a Comment