STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA GELOMBANG 2 SKPMg2


SKPMg2 BAGI STANDARD 1: KEPIMPINAN


ASPEK
STANDARD KUALITI : 1.1 PGB SEBAGAI PENERAJU
1.1.1
PGB menetapkan hala tuju sekolah secara terancang.
1.1.2
PGB mengetuai penyediaan Rancangan Pemajuan Sekolah secara terancang.
1.1.3
PGB mengetuai pemantauan pengoperasian sekolah secara terancang.
1.1.4
PGB menerajui aktiviti instruksional secara berkesan. (Pelaksanaan PdP)
1.1.5
PGB menerajui aktiviti instruksional secara berkesan. (Pencerapan PdP)
1.1.6
PGB menerajui aktiviti instruksional secara berkesan. (Analisis pencapaian murid)
1.1.7
PGB menangani masalah pengoperasian sekolah secara profesional dan sistematik.

ASPEK
STANDARD KUALITI : 1.2 PGB SEBAGAI PEMBIMBING
1.2.1
PGB memberi bimbingan kepada guru dan AKP secara profesional dan terancang.
1.2.2
PGB memberi bimbingan kepada barisan pemimpin yang diturun kuasa secara profesional dan sistematik.

ASPEK
STANDARD KUALITI : 1.3 PGB SEBAGAI PENDORONG
1.3.1
PGB mendorong warga sekolah secara profesional. 
1.3.2
PGB menggalakkan warga sekolah memberi input secara terancang.
1.3.3
PGB menggerakkan warga sekolah dalam melaksanakan tanggungjawab secara terancang.

SKPMg2 BAGI STANDARD 2: PENGURUSAN ORGANISASI

ASPEK
STANDARD KUALITI : 2.1 PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
2.1.1
Sumber manusia diurus secara terancang.
2.1.2
Pembangunan sumber manusia diurus secara terancang


ASPEK
STANDARD KUALITI : 2.2 PENGURUSAN ASET
2.2.1
Aset alih dan aset tak alih diurus secara terancang

ASPEK
STANDARD KUALITI : 2.3 PENGURUSAN KEWANGAN
2.3.1
Kewangan diurus secara terancang.

ASPEK
STANDARD KUALITI : 2.4 PENGURUSAN SUMBER PENDIDIKAN
2.4.1
Sumber pendidikan diurus secara terancang.
ASPEK
      STANDARD KUALITI : 2.5 IKLIM
2.5.1
Persekitaran fizikal diselenggara secara sistematik dan terancang.
ASPEK
      STANDARD KUALITI : 2.6 PENGURUSAN PERPADUAN
2.6.1
Pemahaman, penerimaan dan penghayatan terhadap kepelbagaian masyarakat Malaysia diurus secara terancang.
ASPEK
      STANDARD KUALITI : 2.7 PERMUAFAKATAN STRATEGIK
2.7.1
Permuafakatan strategik diusahakan secara terancang.

SKPMg2 BAGI STANDARD 3: PENGURUSAN KURIKULUM

ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.1.1 KETETAPAN PELAKSANAAN KURIKULUM
3.1.1.1
Ketetapan pelaksanaan kurikulum dibuat secara sistematik.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.1.2 PENGURUSAN MATA PELAJARAN
3.1.2.1
Keperluan pelaksanaan mata pelajaran diurus secara sistematik.
3.1.2.2
Program peningkatan kualiti pengajaran guru diurus secara terancang.
3.1.2.3
Program peningkatan pencapaian murid diurus secara terancang.
3.1.2.4
Bantuan geran per kapita mata pelajaran dimanfaatkan secara optimum.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.1.3 PENGURUSAN MASA INSTRUKSIONAL
3.1.3.1
Masa pelaksanaan PdP diurus secara terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.1.4 PENGURUSAN PENILAIAN MURID
3.1.4.1
Peperiksaan dan pentaksiran diurus secara sistematik dan terancang.
SKPMg2 BAGI STANDARD 3: PENGURUSAN KOKURIKULUM

ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.2.1 KETETAPAN PELAKSANAAN KOKURIKULUM
3.2.1.1
Ketetapan pelaksanaan kokurikulum dibuat secara sistematik.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.2.2 PENGURUSAN KELAB/PERSATUAN
3.2.2.1
Kelab/Persatuan diurus secara sistematik dan terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.2.3 PENGURUSAN BADAN BERUNIFORM
3.2.3.1
Ketetapan pelaksanaan kokurikulum dibuat secara sistematik.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.2.4 PENGURUSAN SUKAN/PERMAINAN
3.2.4.1
Sukan/ permainan diurus secara sistematik dan terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.2.5 PENGURUSAN PROGRAM
                                                 KECEMERLANGAN KOKURIKULUM
3.2.5.1
Program kecemerlangan kokurikulum diurus secara sistematik dan terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.2.6 PENGURUSAN SUKAN UNTUK SEMUA
3.2.6.1
Aktiviti Sukan Untuk Semua diurus secara sistematik dan terancang.

ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.2.7 PENGURUSAN PENTAKSIRAN
                                                 KOKURIKULUM
3.2.7.1
Pentaksiran kokurikulum dilaksanakan secara sistematik dan terancang.

SKPMg2 BAGI STANDARD 3:PENGURUSAN HAL EHWAL MURID

ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.3.1 KETETAPAN PELAKSANAAN HEM
3.3.1.1
Ketetapan pelaksanaan HEM dibuat secara sistematik.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.3.2 PENGURUSAN DISIPLIN MURID
3.3.2.1
Disiplin murid diurus secara berkesan.

ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.3.3 PENGURUSAN KESELAMATAN MURID
3.3.3.1
Keselamatan murid diurus secara sistematik dan terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.3.4 PENGURUSAN KESIHATAN MURID
3.3.4.1
Program dan perkhidmatan kesihatan murid diurus secara sistematik dan terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.3.5 PENGURUSAN BANTUAN
                                                 PELAJARAN MURID
3.3.5.1
Bantuan pelajaran murid diurus secara sistematik.

ASPEK
STANDARD KUALITI : 3.3.6 PENGURUSAN PERKHIDMATAN
                                                 BIMBINGAN DAN KAUNSELING
3.3.6.1 
Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling diurus secara terancang.
3.3.6.2
Pentaksiran psikometrik diurus secara sistematik dan terancang.


BAGI STANDARD 4: PEMBELAJARAN & PEMUDAHCARAAN
ASPEK
STANDARD KUALITI : 4.1 GURU SEBAGAI PERANCANG
4.1.1
Guru merancang pelaksanaan PdPc secara profesional dan sistematik.

ASPEK
STANDARD KUALITI : 4.2 GURU SEBAGAI PENGAWAL
4.2.1
Guru mengawal proses pembelajaran secara terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 4.3 GURU SEBAGAI PEMBIMBING
4.3.1
Guru membimbing murid secara profesional dan terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 4.4 GURU SEBAGAI PENDORONG
4.4.1
Guru mendorong minda murid dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran secara terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 4.5 GURU SEBAGAI PENILAI
4.5.1
Guru melaksanakan penilaian secara sistematik dan terancang.
ASPEK
STANDARD KUALITI : 4.6 MURID SEBAGAI PEMBELAJAR AKTIF
4.6.1
Murid melibatkan diri dalam proses pembelajaran secara berkesan.





Comments

Popular Posts